- Dit evenement is voorbij.
‘Strategische Intelligentie’ voor Leergang voor Toezichthouders en Commissarissen van Avicenna
3 december 2020 | 09:30 - 12:30
Toezichthouden kent vele bijzondere aspecten. Natuurlijk op inhoudelijke aspecten, maar zeker ook gedragsmatig. Vooral in de snel veranderende context van een meer divers samengestelde raad van commissarissen of raad van toezicht. Diversiteit in deze gremia zal toenemen qua leeftijd, gender, culturele achtergrond, deelnemers met achtergrond in de profit en de not-for-profit sector en, uiteraard zoals steeds, vanwege verschillende persoonlijkheden. Hoe kun je je eigen rol versterken en verbeteren in een dergelijke context? Tijdens deze leergang leer je hoe je authentiek en effectief blijft en wat inhoudelijk én gedragsmatig goed en adequaat toezichthouden is.
Op 3 december 2020 verzorgt Steven de Waal in deze leergang een module over strategie, nieuw leiderschap en toezicht for public value.
Juist over leiderschap en gedrag-verandering stuiten leergangen sterk op het aangeleerde onderwijskundig en academisch concept van kennisoverdracht en instructie via de klas-met-leraar-opstelling, alsof dat soort zaken door een ‘expert’ of ‘wetenschapper’ via een weldoordachte lezing valt ‘over te dragen en aan te leren’. Die manier is net zo onverstandig als denken dat je goed kunt leren tennissen of voetballen via het lezen van een instructieboekje en het luisteren naar een toespraak van de trainer. Dit speelt natuurlijk nog sterker voor personen die inmiddels veel bestuurservaring hebben en vanwege deze ervaring ook in toezichtposities zitten en gevraagd worden. Steven de Waal gaat dus proberen de deelnemers letterlijk ook te laten deelnemen in het ‘meenemen’ in de ervaringen, inzichten en reflecties uit zijn bestuurs- en toezichtspraktijk, gekoppeld aan diezelfde inspanning van de deelnemers over hun praktijk en uiteraard wel vanuit een brede reflectie op de achterliggende wetenschappelijke en filosofische literatuur. Voor dat laatste geldt eigenlijk hetzelfde verschijnsel als hierboven aangegeven over de verkeerde ‘onderwijs’-routine, namelijk dat men sociale kennis en inzichten niet opdoet door wetenschappelijk onderbouwde voorschriften te lezen en braaf te proberen letterlijk op te volgen, zoals Aristoteles met zijn begrip ‘praktische wijsheid’ al analyseerde en opschreef, bijna 2400 jaar geleden! Dit is ook de reden waarom het moderne geloof in codes en voorschriften, ook op governance gebied, niet zal gaan helpen om het morele gehalte of de strategische intelligentie achter bestuurlijke keuzes in de top van organisaties te verbeteren.
Food for thought vanuit de strategische en bestuurlijke praktijk!