boeken uitgelichtPublicatiesMaatschappelijk leiderschapBoeken
Strategisch management voor de publieke zaak (2008)
Hoe publiek-private samenwerking publieke problemen kan oplossen
Maatschappelijke vraagstukken vragen om inventieve oplossingen. De inzet en samenwerking van vele partijen zijn nodig om doorbraken te creëren en werkelijk succes te boeken. Of het nu gaat om filebestrijding, het wegwerken van wachtlijsten, het voorkomen van uitval van jongeren in het onderwijs of de bestrijding van terrorisme. Het lukt alleen als er sprake is van inzicht in het eigen tactisch instrumentarium én in de strategie en het gedrag van de ander.
Res Publica
Mei 2008 hield Steven de Waal een inleiding over de nieuwste inzichten en trends in de publieke sector voor de leergang Res Publica in Groningen. Het was toepasselijk dat hij daar de contouren van zijn nieuwe boek ‘Strategisch management voor de Publieke Zaak’ kon presenteren. De term ‘res publica’ ligt immers aan de basis van het begrip ‘republiek’, maar kan net zo goed worden vertaald als ‘publieke zaak’. In de kern gaat het steeds om hetzelfde.
Publiek belang
Het publiek belang is te belangrijk om over te laten aan koningen en andere zelfbenoemde leiders van het land, maar ook niet aan professionele politici of benoemde ambtenaren. Dit is de kernboodschap van ‘Strategisch management voor de publieke zaak’ (februari 2008, Boom Lemma Uitgeverij): vele personen en partijen dragen in een steeds wisselende aanpak en coalitie bij aan een innovatieve, dynamische en goede publieke zaak. Het boek brengt die dynamiek en de achterliggende strategieën in kaart.
Verkrijgbaar bij uitgeverij Boom Bestuurskunde en de reguliere (online) boekhandels.
Samenvattende sheet (.pdf):