Maatschappelijk ondernemerschap
De les van FC Utrecht: maatschappelijk verantwoord ondernemen
Eind september was ik genodigde bij de afscheidsreceptie van Martin Sturkenboom als directievoorzitter van FC Utrecht. Een indrukwekkend afscheid van een man die op het juiste moment met de juiste managementstijl ter plekke was om het zinkende schip te redden. Maar uit dat soort crises worden vaak ook nieuwe dingen geboren. Op diezelfde bijeenkomst spraken zowel Michael van Praag als Henk Kessel namens de landelijke verbanden lovende woorden over het maatschappelijk profiel van de club. De charitybox, de sponsoring (die middag ook voor het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis), het museum, de omgang met supporters en zelfs het transparante jaarverslag.
Dat deed me extra deugd omdat Public SPACE geruime tijd terug temidden van de enorme onrust over dreigende faillissementen en misstanden bij voetbalclubs, aan de basis heeft gestaan van het ‘social responsibility program’ dat daaruit voortkwam. We hebben namelijk het grote voorbeeld op dat gebied, de Premier League uit Engeland, voor een ontmoeting naar Nederland gehaald waar ook de KNVB aan meegedaan hebben. Het verslag van deze Executive Exchange Network bijeenkomst is wat dat betreft nog steeds leerzaam, ook voor andere clubs dan de FC. Goed als er op dat vlak ook enige competitie is!