Maatschappelijk leiderschapUitgelicht
De nieuwe publieke arena: uitdaging voor Communicatieprofessionals
Hebben we straks nog voorlichters en directies Public Relations?
Authentiek leiderschap moet door bestuurders zelf vertoond worden
Vorige week, op 7 februari 2019, gaf ik een lezing in het fraaie Veiligheidsmuseum in Almere voor de vereniging van communicatie professionals over mijn nieuwe boek. Daarin analyseer ik hoe de moderne ICT en mediatechnologie veel meer macht en invloed aan burgers geven en dus ook het publieke en politieke debat wezenlijk veranderen. Dan is het logisch, en voor deze professionals overduidelijk nu al te observeren, dat de publieke communicatie wezenlijk moet veranderen. Mijn boek analyseert als enig mogelijk goede antwoord het vertonen en uitdragen van een ander publiek leiderschap: maatschappelijk leiderschap. Dit is een leiderschap vanuit een houding en waardenpatroon van ‘one of us, citizens’. Dit was al het onderwerp van mijn proefschrift uit 2014. Maar: dat leiderschap is persoonlijk en juist daardoor overtuigend dat je het echt meent en de emoties begrijpt en dus kun je ‘de permanente tribune’ overtuigen. Kortom: authentiek leiderschap. Dat dus door de betreffende bestuurders zelf vertoond moet worden. Dat dus niet van ‘voorlichters’, ‘woordvoerders’ of directies voorlichting kan komen! Er zijn vele voorbeelden van publieke leiders die dat even vergeten waren, zoals Stef Blok (Minister) en André Postema (VMBO Limburg) al hebben laten zien.
Lees het hier verder na en bekijk een beknopte videoweergave van deze inspirerende en hopelijk waarschuwende (voor voorlichters en hun bestuurders!) conferentie.