Maatschappelijk ondernemerschap

De nieuwste term: maatschappelijk rendement

Op 30 maart hield de SEV het congres onder de titel ‘Sturen op maatschappelijk rendement’. Dit congres werd vooral benut om onze ideeen over het instrument van ‘maatschappelijke visitatie/audit’ te lanceren en te bediscussieren met de sector van Volkshuisvesting. Aan het eind van het plenaire deel hadden Rene Scherpenisse, directeur van de SEV, en ik een duo presentatie die gekoppeld was aan een peiling van de stemming in de zaal via stemkastjes. Deed me erg denken aan de landelijke PvdA-congressen. Mijn taak was het om als voorzitter van de onafhankelijke auditraad de uitkomsten van die peilingen van commentaar te voorzien. We kregen onverdacht veel steun.

Voor deze groep zijn we op de goede weg. Vanuit Public SPACE gezien is dit project zeer relevant, omdat:

  • met dit onderwerp en deze methodiek (het stem geven aan stakeholders) de woningcorporaties toch weer voorop lopen in de wereld van de maatschappelijke ondernemingen;
  • het definieren van maatschappelijk rendement (in de Engelse literatuur: Public Value) in de kinderschoenen staat en tegelijk cruciaal is om werkelijk goed maatschappelijke ondernemingen te kunnen besturen; het huidige bestuur en intern toezicht copieren te gemakkelijk de normen en methodieken van het ‘gewone’ bedrijfsleven die een heel ander doel dienen.

Missiegedreven leiderschap vergt nu eenmaal andere instrumenten.

Related Articles

Back to top button