PublicatiesMaatschappelijk ondernemerschap

Handboek Maatschappelijk Ondernemerschap

Hoe behoudt de non-profit sector zijn onafhankelijkheid?

Het goede doen

Voor Steven de Waal betekent maatschappelijk ondernemerschap: als ondernemer de goede dingen doen en bijdragen aan de samenleving. Het sluit aan bij het concept van social entrepreneurship. Als term heeft Steven de Waal het begrip maatschappelijk ondernemen in 1994 in Nederland geïntroduceerd met het ‘Handboek Maatschappelijk Ondernemerschap’

Het boek ondersteunde destijds maatschappelijk georiënteerde ondernemers vanuit diverse invalshoeken: juridisch, financieel & organisatorisch. Maar ook over de organisatie van en omgang met vrijwilligers. Lees hier enkele voorbeelden uit het boek.

Recensie

‘Het handboek is geschreven vanuit de vraag: ‘Hoe behoudt de non-profit sector zijn onafhankelijkheid in het krachtenveld tussen bedrijfsleven en overheid?’ De auteurs bieden aan maatschappelijke ondernemers instrumenten aan om zich te kunnen handhaven in hun specifieke omgeving.

In deel 1 vergelijkt de redactie maatschappelijk ondernemerschap met traditioneel profit management. Instrumenten die de maatschappelijke ondernemer ten dienste staan, worden in deel 2 besproken, zoals strategische planning en samenwerking, fondswerving, rechtsvormen, management van personeel in charitatieve instellingen, meten van kwaliteit en communicatiestrategie bij externe veranderingen.

In deel 4 worden negen praktijkvoorbeelden beschreven van successen en mislukkingen van maatschappelijke initiatieven. Het zeer helder geschreven boek biedt een uitstekende handreiking voor een ieder die zich wil inzetten voor een maatschappelijk doel.’
(Bron: Biblion recensie, Drs. J.C.H. Schotanus.)

S.P.M. de Waal, T.N.M. Schuyt & P.A. Verveen (1994). Handboek maatschappelijk ondernemerschap. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum 

Tags

Related Articles

Back to top button
Close