Maatschappelijk leiderschap

Nieuwe macht van burgers vraagt om nieuw publiek leiderschap

Ontmoeting met jonge bestuurders uit het bedrijfsleven

Een inspirerende ontmoeting op uitnodiging van NedBricks op een fraai verscholen landgoed in Rijswijk (Landgoed Te Werve), met jonge bestuurders uit het bedrijfsleven.

Aanleiding was mijn boek, ‘Civil Leadership as the Future of Leadership‘ en de publiciteit rond eerdere lezingen daarover. Ze wilden zich buigen over de effecten van de moderne ICT- en mediatechnologie. Exact het onderwerp van dat boek, vooral over de enorme effecten op publiek debat, publieke macht van burgers, democratie en politiek onder de slogan: ‘It’s not about technology, stupid, it is about mentality and power’.

Belangrijke onderwerpen die langs kwamen:

  • Het noodzakelijk nieuwe publiek leiderschap van CEO’s en of ze dat (nog) kunnen leren
  • De nieuwe macht van burgers is ook te zien in macht van consumenten, o.a. via de platforms waarop hun koopkracht wordt gestuurd
  • De opkomst (en of dat dreigend is?) van burgercoöperaties rond energie, zorg, wonen en onderwijs. Vooral professionals in de klassieke aanbieders moeten hier erg aan wennen, als de ‘opkomst’ van ‘amateurs’
  • Wat is er aan de hand met fakenews? Mijn visie is dat het praten over ‘fakenews’ een politieke manoeuvre is, waar bijvoorbeeld Trump meteen mee begon toen hij president was geworden. Het is dan een aanduiding van onwelgevallig nieuws op en via nieuwe media, wat dus voorbij de oude manipulaties van TV en kranten gaat en waar dus zittende politici erg aan moeten wennen. Wat ik ook in het boek analyseer is dat in de #battlefortheeyeballs de klassieke media dit moeten overnemen. De klachten over ‘fakenews’ zijn dus zeker geen politiek neutrale actie. Het is daarmee vaak ook een echte bevrijding van onze ‘vrije’ pers en om die reden zie je dat dictators als Poetin enorm proberen internet te censureren.
  • Waar leidt dit toe bij parlement en politici? Goede vraag van een goed strategisch karakter, waar we uitgebreid bij stil stonden. Dat strategisch inzicht ontbreekt in Den Haag, waar men nog denkt referenda af te kunnen schaffen, terwijl de nieuwe media die de hele dag faciliteren en stimuleren en de mensen daaraan enorm laten wennen.

Mooie, open en zoekende discussie die ook hoort bij deze enorme revolutie en omwenteling!

Related Articles

Back to top button